Piaţa berii a înregistrat o creştere de 4% pe primele şase luni ale anului în curs
După o perioadă prelungită marcată de scădere, piaţa berii are o evoluţie pozitivă la patru ani de la declanşarea recesiunii economice:
Piaţa berii a înregistrat o creştere de 4% pe primele şase luni ale anului în curs
Bucureşti, 12 septembrie 2012: Consumul de bere din România a înregistrat pe primul semestru al anului 2012 o creştere în volum de 4% faţă de perioada similară a anului trecut, însumând astfel
8,3 milioane hl în primele şase luni.
Volumul de vânzări înregistrat în perioada ianuarie – iunie 2012 de către membrii Asociaţiei Berarii României – BERGENBIER, HEINEKEN România, ROMAQUA GROUP, URSUS BREWERIES şi UNITED ROMANIAN BREWERIES – a urmat acelaşi trend ascendent, atingând 7,8 milioane hl, în creştere cu 5,4% faţă de perioada similară a anului trecut.
”Iata că după o lungă perioadă în care piaţa berii a fost profund marcată de un context economic nefavorabil, mai exact la patru ani de la declanşarea recesiunii, se înregistrează prima creştere. Această evoluţie se datorează unui cumul de factori care a generat la nivel de piaţă reluarea unui trend pozitiv. Astfel, temperaturile ridicate şi Campionatul European de Fotbal au reuşit să creeze un context favorabil revenirii unor obiceiuri de consum pe care perioada de criză le modificase într-o mare măsură – anul acesta, românii s-au bucurat din nou de vară şi de atmosfera competiţiilor fotbalistice, savurând o bere, alături de familie şi prieteni”, a declarat dl. Hezy Ovadia, Preşedintele Asociaţiei Berarii României.
În prezent, 98,4% din cantitatea de bere consumată în România este asigurată din producţia internă, piaţa berii înregistrând cel mai mic nivel al importurilor din industria alimentară.
Industria berii generează în total un număr de 76.000 locuri de muncă, atât în unităţile de producţie, cât şi în sectoare adiacente precum retail, industrie ospitalieră, furnizori şi distribuitori.
“Deşi vremea caldă din ultima perioadă creează condiţii favorabile consumului de bere, o estimare a evoluţiei pieţei până la finalul acestui an este totuşi dificil de făcut acum – nu trebuie să pierdem din vedere impactul pe care puterea de cumpărare a românilor îl are asupra evoluţiei consumului. Cred că buzunarele românilor sunt încă afectate de criză, aşa că este greu de anticipat ce va urma.”, a adăugat dl. Constantin Bratu, Director general al Asociaţiei Berarii României.
Despre piaţa berii din România
Puternic lovită de criza economică care a indus o scăderea majoră a puterii de cumpărare a românilor, piaţa berii s-a confruntat începând din 2008 cu o contracţie importantă la nivelul consumului, scăderea cumulată în anii 2009 şi 2010 atingând 16%. Perioada de acalmie din 2011, când piaţa a dat semne de stabilizare, a fost înlocuită în chiar primele trei luni ale anului 2012 de reluarea declinului.
Scăderea consumului de bere la nivelul pieţei a avut în cei deja patru ani de recesiune profunde implicaţii negative la nivelul întregii industrii a berii, în special de natură socială. Astfel, în doar trei ani, numărul locurilor de muncă generate de industria berii la nivelul întregii economii a ţării, direct şi indirect, s-a redus cu un procent important, de 21%, scăzând de la 96.400, la 76.000.
În ciuda condiţiilor grele cu care s-au confruntat, producătorii de bere au rămas importanţi contribuitori la bugetul de stat al României. Doar la nivelul anului 2010, un moment extrem de greu pentru industria berii, veniturile la bugetul de stat obţinute prin încasările de TVA şi alte taxe precum asigurările de sănătate, contribuţii sociale, etc., aferente producţiei de bere şi vânzărilor au fost estimate la 651 milioane de euro, conform studiului Ernst&Young, Contribuţia industriei berii la nivelul economiei europene, editia 2011. Potrivit aceluiaşi raport, valoarea adăugată produsă de industria berii în acelaşi an, a atins 509 milioane euro, constând în achiziţii de bunuri şi servicii din alte ramuri ale economiei. Mai mult, industria berii este un sector patriotic al economiei Romaniei, având în vedere că 98,4% din berea consumată de români este produsă chiar la ei în ţară.
În anul 2011, volumul total al pieţei berii a atins 17 milioane hl, menţinându-se la nivelul anului precedent, iar vânzările realizate de membrii Asociației Berarii României au atins un volum de 15,6 milioane hl. Considerate un real motor de redresare a vânzărilor şi de consolidare a businessului, investiţiile totale efectuate de membrii Asociaţiei au înregistrat la nivelul anului trecut 61 milioane Euro, în creştere cu 10 milioane Euro faţă de 2010.
Având ca referinţă datele furnizate de ultimul recensământ al populaţiei României, consumul de bere per capita în 2011 a atins valoarea de 89 litri.
La nivelul anului trecut, contribuția la bugetul de stat prin diferite taxe (TVA, accize, taxe de personal, diverse impozite şi contribuții la asigurările sociale) ale membrilor Asociației a atins pragul de 272 milioane de euro, în creştere cu 2 milioane euro față de 2010.
În acest moment, cele cinci companii producătoare de bere membre ale Asociației asigură un număr de 4.200 locuri de muncă în cadrul celor zece fabrici de bere situate în diferite oraşe din țară, precum Braşov, Buzău, Constanța, Craiova, Miercurea Ciuc, Pantelimon, Ploieşti, Sebeş, Târgu Mureş, Timişoara. Acestora li se adaugă începând cu 2012 un nou producător, Clinica de Bere din Timişoara, o microfabrică care va completa cu succes eforturile Asociaţiei în direcţia dezvoltării culturii berii în România.
Cele două companii producătoare de materii prime membre ale Asociaţiei ]începand cu anul 2011, Soufflet Malt România şi Asociația Producătorilor de Hamei din România, sprijină cu succes eforturile de promovare a culturii berii în România de educare a consumatorilor privind consumul responsabil de bere şi de informare asupra beneficiilor acestei băuturi fabricate din ingrediente naturale. Cei doi producători de materie primă îşi desfăşoară activitățile în 9 fabrici şi ferme şi asigură un număr de 118 de locuri de muncă, contribuind la bugetul de stat cu peste 8 milioane de euro.
Despre Asociaţia Berarii României
Asociaţia Berarii României a fost înfiinţată în anul 2004, având misiunea de a promova şi dezvolta o industrie a berii responsabilă şi puternică în România.
Din dorinţa de a asigura un mediu de afaceri adecvat în sectorul producţiei de bere la nivel naţional, cinci dintre cele mai mari companii care activează pe piaţa din România sunt în prezent membre ale Asociaţiei: BERGENBIER, HEINEKEN România, ROMAQUA GROUP, URSUS BREWERIES şi UNITED ROMANIAN BREWERIES. Împreună, cele cinci companii producătoare furnizează peste 90% din cantitatea de bere consumată în România. Acestora li s-au alăturat, începând din 2011, cei mai importanți producători la nivel naţional de hamei şi malţ, materiile prime necesare pentru fabricarea berii: ASOCIAŢIA PRODUCĂTORILOR DE HAMEI şi SOUFFLET MALT ROMANIA, iar începând din acest an în rândul membrilor se numără şi microberăria CLINICA DE BERE, cu sediul în Timişoara
Din ianuarie 2008, organizaţia este membră a Asociaţiei Berarii Europei, considerată vocea industriei europene a berii în faţa diferitelor instituţii şi organizaţii internaţionale. Fondată în 1958, la Bruxelles, organizaţia are astăzi 27 de membri şi reprezintă interesele a aproximativ 4.000 de producători din industria berii din Europa. Mai mult, Asociaţia Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a 2 milioane de oameni care datorează locurile de muncă producţiei şi vânzării berii.