Al doilea an de scădere pentru piaţa berii din România
În anul 2010 contextul economic instabil a determinat o scădere a pieţei berii cu 3,5% faţă de anul precedent, atingând un volum total de 17 milioane de hectolitri. În ultimii doi ani piaţa berii a înregistrat o contracţie de 16% faţă de anul 2008, an în care volumul vânzărilor de bere a atins o cotă maximă de 20,2 milioane hectolitri.
Consumul de bere pe cap de locuitor în anul 2010 a înregistrat o valoare de 78 de litri, continuând trendul descedent început în anul 2009 şi demonstrând faptul că situaţia economică a afectat consumatorii şi obiceiurile de consum.
Membrii Asociaţiei “Berarii României”- Bergenbier, Heineken România, Romaqua Group, United Romanian Breweries şi Ursus Breweries – în ciuda situaţiei dificile, au investit 51 milioane de euro anul precedent, iar contribuţia la bugetul de stat prin diferite taxe (accize, TVA, taxe de personal şi contribuţie la asigurări sociale) a atins pragul de 270 de milioane de euro, în creştere cu 7 milioane de euro comparativ cu anul 2009.
„Berea este o industrie naţională, cele mai recente date statistice demonstrând că 99% din consumul de bere în România este acoperit de producţia internă”, a declarat Jan Derck van Karnebeek, preşedintele Asociaţiei „Berarii României”.
În acest moment cele 5 companii membre ale Asociaţiei “Berarii României” ating în hectolitri un volum de 15,3 milioane, cu 4,4% mai puţin faţă de anul 2009, şi oferă un număr de peste 4 100 de locuri de muncă în cadrul celor 10 fabrici de bere situate în mai multe oraşe din ţară. Industria berii generează în total un număr de 96 400 locuri de muncă, atât în fabricile sale, cat şi în sectoare adiacente precum retail, industrie ospitalieră, furnizori şi distribuitori.
Preferinţele consumatorilor în ceea ce priveşte ambalajul s-au menţinut constante, PET-ul deţinând o pondere de 49,3%, sticla 31,7%, doza reprezintă 16% iar berea la draft 3%.
„Cu toate că în anul 2010 industria berii a întâmpinat o serie de schimbări datorate reculului economic, puternic resimţite la nivelul investiţiei şi al forţei de muncă, precum şi în închiderea unor fabrici de bere, ne dorim ca prin eforturile susţinute să menţinem stabilitatea şi totodată revenirea acestui sector cu o producţie preponderent locală”, a declarat Constantin Bratu, Director General al Asociaţiei „Berarii României”.
Membri noi în Asociaţia „Berarii României”
Începând cu acest an, doi noi membri se alătură Asociaţiei „Berarii României”, care îşi extinde astfel activităţile de reprezentare şi către producătorii de malţ si hamei.
Astfel, Soufflet Malt Romania şi Asociaţia Producătorilor de Hamei din România vor sprijini eforturile de promovare a culturii berii în România, de educare a consumatorilor privind consumul responsabil de bere şi de informare asupra beneficiilor acestei băuturi fabricate din ingrediente naturale.
Aceşti doi producători de materie primă îşi desfăşoară activităţile din România în 9 fabrici şi ferme şi totalizează un număr de 134 de angajaţi, contribuind la bugetul de stat cu peste două milioane de euro anual.
Asociaţia Berarii României a fost înfiinţată în 2004 şi reprezintă producătorii de bere din România atât pe plan local, cât şi internaţional. Membrii actuali sunt cinci dintre cei mai mari producători de bere din România, iar începând cu anul 2011 s-au alăturat şi producători de hamei şi malţ, materia primă necesară pentru orice bere.
Din ianuarie 2008, organizaţia este membră a Asociaţiei Berarii Europei, considerată vocea industriei europene a berii în faţa diferitelor instituţii şi organizaţii internaţionale. Fondată în 1958, la Bruxelles, organizaţia are astăzi 27 de membri şi reprezintă interesele a aproximativ 4.000 de producători din industria berii din Europa. Mai mult, Asociaţia Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a peste 2,5 milioane de oameni care datorează locurile de muncă producţiei şi vânzării berii.