Berarii României, îngrijorați de noile poveri fiscale anunțate de Guvern
București, 12 noiembrie 2013: Asociația Berarii României dorește să își exprime opinia ca urmare a recentelor măsuri fiscale anunțate de către Ministerul de Finanțe pentru anul 2014, în strânsă legătură cu acordul cu instituțiile financiare internaționale, mai exact în legătură cu preconizata creștere a valorii accizei în lei prin ajustarea cu media anuală a indicelui prețurilor de consum.
“Suntem îngrijorați de această practică constantă a autorităților române de a nu oferi predictibilitate mediului de afaceri și de a constitui pe hârtie creșteri ale veniturilor bugetare prin sporirea accizelor. Realitățile pieței ultimilor ani ne-au demonstrat însă că presiunea fiscală nu face altceva decât să conducă la o diminuare a consumului, deci la o scădere a veniturilor colectate la buget. Am analizat volumele de vânzări înregistrate pe piața berii după primele opt luni ale lui 2013, perioadă ce a urmat creșterii de acciză cu aproximativ 16% în lei aplicată la începutul anului. Așa cum preconizam atunci, sub impactul acestei măsuri, piața a înregistrat deja o contracție de 8%, semnificativă și edificatoare pentru eficacitatea acestui tip de intervenție fiscală. Istoria începutului de an se repetă acum însă: Guvernul României a anunțat recent măsuri de aceeași natură, îngrijorătoare deopotrivă pentru producători și pentru iubitorii berii – creșterea valorii accizei în lei prin ajustarea cu media anuală a indicelui prețurilor de consum.”, a declarat Constantin Bratu, Director general Asociația Berarii României.
Scăderea cu 8%1 a consumului de bere pe primele opt luni ale anului în curs, față de anul trecut, a adus piața la cel mai mic nivel de după 2008, aferent perioadei menționate. În contextul unei puteri de cumpărare încă fragile a românilor, presiunea fiscală sporită asupra producătorilor de bere ca urmare a creșterii nivelului accizei la începutul anului în curs și-a pus puternic amprenta asupra trendului pieței.
“Experiența ultimilor ani, în care sub impactul unor factori de natură economică și fiscală piața berii a înregistrat contracții semnificative – înclusiv sub raportul valorii adăugate generate în economie și a numărului locurilor de muncă create -, ne-a dovedit că măsurile care se regăsesc acum în proiectul de ordonanţă conduc o dată în plus la descurajarea mediului de afaceri, a investiţiilor şi a creşterii economice, alimentând o spirală descrescătoare a economiei. Mai mult, considerăm incorectă schimbarea regulilor în mod arbitrar, fără a lua în considerare potenţialele implicaţii sectoriale şi la nivelul întregii economii, pe termen scurt și lung. Facem un apel către autorități pentru respectarea principiilor transparenţei legislative, a stabilităţii fiscale şi predictibilităţii în mediul de afaceri, premisele creșterii economice. Totodată, ne exprimăm o dată în plus convingerea că proiectul prezentat de Guvern trebuie să includă în primul rând măsuri menite să crească gradul de colectare şi să combată evaziunea fiscală.” a adăugat Constantin Bratu.
Berarii României consideră necesară reducerea evaziunii fiscale la nivelul pieței băuturilor alcoolice, ceea ce poate aduce venituri suplimentare și substanțiale la bugetul de stat. Măsuri menite să intervină în această zonă ar avea efecte benefice pe termen lung și la nivelul întregii economii. Totodată, experiențe anterioare au dovedit că politicile de austeritate și de creștere de taxe, cu efecte directe asupra nivelului consumului, nu pot genera creștere economică.
Cu o producție locală în proporție de 98%, sectorul berii are cel mai mare aport la bugetul de stat în privința accizei colectate în categoria băuturilor alcoolice, respectiv aproape 60% din accizele plătite sunt acoperite de bere, în condițiile în care nivelul evaziunii în producția de bere este zero. Taxele colectate în prezent pentru bugetul de stat reprezintă aproximativ 45% din prețul unei beri. Orice taxare suplimentară înseamnă o creștere a acestui nivel și, ca și în cazul altor produse accizabile, va face berea mai puțin accesibilă. Într-un mediu economic încă afectat de criza economică, recenta măsură anunțată de Ministerul de Finanțe nu face altceva decât să lase mai puțină bere pe mesele românilor, în condițiile în care puterea de cumpărare sub presiunea noilor taxe va fi în continuă scădere.
1. Sectorul berii din România reprezintă un important contribuitor la bugetul de stat și la rata de ocupare din economie și piața forței de muncă.
a) Venituri directe la bugetul de stat rezultate din încasările de acciză aferente industriei berii mult peste media europeană. În anul 2011, colectările la bugetul de stat doar din acciza la bere au înregistrat o valoare de 59.27% din totalul valorii obţinute pentru întreaga categorie de produse cu alcool accizabile, în acest timp, media europeană fiind de 31.26%.
b) Menținerea și dezvoltarea unui nivel de producție ridicat a influențat pozitiv încasările de acciză. O dovadă în acest sens derivă din încasările de acciza la categoria bere în 2012 (620 mil.RON) față de cele din 2011 (580 mil.RON), o rată de creștere situată peste diferența cursului de schimb luat în calcul la plata accizei (1%). Astfel, producţia de bere din România raportată la nivel european reprezintă 4,44 % din totalul producţiei de bere de 383 milioane hl şi suntem singura ţară din Europa cu un import de doar 1,5%. Totodată, România alături de alte 4 ţări cu nivelul de acciză între 0,748hl- 0,787 /hl /1 grad Plato produc 151 milioane hl de bere reprezentând, astfel 40% din producţia europeană.
c) Veniturilor guvernamentale rezultate din industria berii, obţinute prin încasările de TVA şi alte taxe precum asigurările de sănătate, contribuţii sociale, etc., relaţionate producţiei de bere şi vânzărilor au fost în anul 2010 estimate la 651 milioane de euro, conform studiului Ernst&Young, editia 2011.
d) Sectorul berii generează, direct şi indirect, 76.000 de locuri de muncă. Conform studiului Ernst&Young amintit, în anul 2010 producţia de bere din România, de 17 milioane hl, a generat un număr de 76.000 de angajaţi. Numărul de locuri de muncă a fost cu 21,1% mai mic decât în 2008, când producţia de bere a atins apogeul de 20.2 milioane hl, începând cu anul 2009 suferind o contractare a producţiei de bere de 16%, până la nivelul de 17 milioane hl.
2. Industria berii – un stimul semnificativ în economia României
a) Orice impact asupra industriei berii transferă impactul asupra ramurilor conexe, cu influenţele corespunzătoare asupra bunurilor înglobate şi furnizorilor de servicii. Cele 20 de fabrici de bere din România au reuşit să aducă numeroase beneficii atât asupra furnizorilor de bunuri cât şi a furnizorilor de servicii. Producţia de bere de 17 milioane de hl din ultimii ani contribuit la economia României cu un stimul direct în valoare de 331 milioane de euro. Acest stimul a avut un impact economic semnificativ asupra sectoarelor conexe industriei berii, printre cele mai avantajate fiind şi sectorul agricol, care are, totodată, şi cel mai mare număr de angajaţi. În context, ani agricoli dificili (2012), coroborați cu preconizatele liberalizări ale prețurilor la energie, pot crea serioase dificultăți unei industrii a berii deja afectată de cotațiile în creștere ale materiilor prime atât la nivel național, cât și internațional.
b) Contribuţia sectorului berii la economia României poate fi exprimată şi prin valoarea adaugată. Cele 76.000 de locuri de muncă din industria berii au generat un total al acestei valori de aproximativ 509 milioane de euro în anul 2010, înregistrând o scădere de 35% faţă de anul 2008, când valoarea adăugată a fost de 780 milioane euro (conform studiului Ernst&Young, ediţia 2011). Sectorul berii, în plină criză economică, a continuat să contribuie semnificativ la economia României, atât direct cât şi indirect, reuşind ca cererea de bunuri şi servicii generată să influenţeze pozitiv şi alte sectoare de activitate precum: agricultură, transporturi, utilităţi, echipamente, media, marketing, servicii şi industria producătoare de ambalaje.
c) Industria berii este o industrie cu investiții de peste 1 miliard de euro, cu obiective pe termen lung și cu producţie locală – 98,4% din berea consumată în România este provenită din producţia internă, producţie pentru realizarea căreia participă cetăţeni români, în care industria investeşte, inclusiv în regiuni mai puţin avantajate economic.
3. Consumatorul, un element de dezvoltare a sectorului de producţie a berii cu influenţă în PIB – Veniturile scăzute ale românilor se reflectă inclusiv în accesibilitatea relativ scazută a unor produse precum berea – Chiar dacă avem unul dintre cele mai mici niveluri de acciză şi preţ pe litru de bere din Europa, berea este de peste 3,7 ori mai puţin accesibilă românilor decât media europeană. Luând în calcul media veniturilor orare şi a preţului de vânzare la bere, un român trebuie să muncească circa 30 minute pentru a putea să-şi cumpere o bere, în timp ce media europeană este de 8 minute. O creştere a taxelor şi, implicit, a preţului la bere, concomitent cu scăderea mediei veniturilor orare, va clasa România pe ultimul loc.
Despre Asociaţia Berarii României
Înființată în anul 2004, Asociaţia Berarii României a reușit ca în cei aproape zece ani de existență să se impună atât la nivel local, cât şi european, ca o voce comună a membrilor săi, reușind să transmită mediului de afaceri, consumatorilor și instituţiilor statului, valorile care îi guvernează deopotrivă.
Înțelegând rolul unei organizații sectoriale în context economic și social, Asociația Berarii României și-a asumat odată cu înființarea misiunea de a promova şi dezvolta o cultură a berii în România, un mediu de afaceri sănătos în cadrul sectorului său de activitate și o industrie a berii responsabilă. Rezultat al unei viziuni corecte asupra a ceea ce reprezintă industria berii, Asociaţia Berarii Romaniei a reușit de-a lungul timpului să aducă în rândul membrilor săi nu doar companii producătoare, ci și-a deschis larg porțile și pentru a-i primi pe cei mai importanți furnizori la nivel național de materii prime specifice fabricării berii, hamei și malţ.
Ca o consecinţă a misiunii sale în acord cu cea a ţărilor din spaţiul Uniunii Europene, începând din ianuarie 2008, Asociația a devenit membră a Berarilor Europei, organizaţie considerată reprezentantul industriei europene a berii în faţa diferitelor instituţii şi organizaţii internaţionale. Fondată în 1958, la Bruxelles, organizaţia are astăzi 27 de membri şi reprezintă interesele a aproximativ 4.000 de producători din industria berii din Europa. Mai mult, Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a peste 2 milioane de oameni care datorează locurile de muncă producţiei şi vânzării berii.
1 Calculație pe baza datelor raportate de Nielsen prin intermediul Retail Index Service pentru categoria bere, evoluția vânzărilor cumulate pe piața berii ianuarie – august 2013 vs. ianuarie – august 2012, pentru întreaga piață din România – Retail + Horeca. (Copyright © 2013, The Nielsen Company). Raportul Retail Index acoperă magazine de tip supermarket, hypermarket, discount, magazine independente, chioșcuri și Horeca.