Pe fondul puterii de cumpărare scăzute a românilor, piaţa berii din România a înregistrat pe primul trimestru din 2012 o scădere de 5%

După un an 2011 în care se făcuse simţită o stabilizare a pieţei, consumul de bere din România corespunzător primului trimestru al anului în curs a înregistrat o scădere de 5%, comparativ cu perioada similara a anului precedent.

Facând o comparaţie cu rezultatele primului trimestru al anului 2008, un an de referinţă pentru istoria pieţei din punct de vedere al consumului înregistrat, scăderea pe primele trei luni ale anului 2012 este dramatică, atingând un procent istoric de 23%.

“Scăderea consumului de bere în primul trimestru din 2012 a fost influenţată în special de vremea rece şi zăpada abundentă din ianuarie – februarie care a făcut ca oamenii să renunţe la bere. Acest factor s-a adăugat unui context deja nefavorabil, respectiv faptul că românii îşi numără fiecare leu, ceea ce face ca şi un produs popular, aşa cum este berea, să fie mai puţin accesibil. Dacă în medie un european trebuie să muncească 8 minute pentru a-şi permite o bere, un român trebuie să muncească o jumătate de oră pentru o bere.” a declarat dl. Constantin Bratu, Director general al Asociaţiei Berarii României.

Datele recente referitoare la evoluţia pieţei confirmă un trend negativ care începând din 2008 marchează industria berii din România, conducând la întocmirea unui bilanţ nefavorabil. Puternic lovită de criza economică care a indus o scăderea majoră a puterii de cumpărare a românilor, piaţa berii s-a confruntat în ultimii ani cu o contracţie importantă la nivelul consumului, scăderea cumulată în anii 2009 şi 2010 atingând 16%. Perioada de acalmie din 2011, când piaţa a dat semne de stabilizare, a fost înlocuită în chiar primele trei luni ale anului 2012 de reluarea declinului.

Scăderea consumului de bere la nivelul pieţei a avut în cei deja patru ani de recesiune profunde implicaţii negative la nivelul întregii industrii a berii, în special de natură socială. Astfel, în doar trei ani, numărul locurilor de muncă generate de industria berii la nivelul întregii economii a ţării, direct şi indirect, s-a redus cu un procent important, de 21%, scăzând de la 96.400, la 76.000.

În ciuda condiţiilor grele cu care s-au confruntat însă, producătorii de bere au rămas importanţi contribuitori la bugetul de stat al României. Doar la nivelul anului 2010, un moment extrem de greu pentru industria berii, veniturile la bugetul de stat obţinute prin încasările de TVA şi alte taxe precum asigurările de sănătate, contribuţii sociale, etc., relaţionate producţiei de bere şi vânzărilor au fost estimate la 651 milioane de euro, conform studiului Ernst&Young, Contribuţia industriei berii la nivelul economiei europene, editia 2011. Potrivit aceluiaşi raport, valoarea adăugată produsă de industria berii în acelaşi an a atins 509 milioane euro, constând în achiziţii de bunuri şi servicii din alte ramuri ale economiei. Mai mult, industria berii este un sector patriotic al economiei Romaniei, având în vedere că 98,4% din berea consumată de români este produsă chiar la ei în ţară.

”Începutul de an ne-a demonstrat încă o dată faptul că puterea de cumpărare încă scăzută a românilor dictează evoluţia pieţei berii. Pentru noi este un semnal limpede că orice presiune în plus pe buzunarul românului, determinată chiar şi de cea mai mică variaţie în preţul berii pusă pe seama unor factori legislativi, de pildă, independenţi de voinţa producătorilor, se va reflecta într-o scădere a pieţei. Pe lângă intenţia producătorilor de bere de a recupera acest recul de început de an, sperăm că vom avea în continuare în autorităţile statului un partener care evaluează corect lanţul de implicaţii la nivelul unei industrii care aduce valoare in economia României pe un lanţ extins, pornind de la agricultură până la servicii ”, a adăugat dl. Constantin Bratu, Director general al Asociaţiei Berarii României.

Despre Asociaţia Berarii României

Asociaţia Berarii României a fost înfiinţată în anul 2004, având misiunea de a promova şi dezvolta o industrie a berii responsabilă şi puternică în România.

Din dorinţa de a asigura un mediu de afaceri adecvat în sectorul producţiei de bere la nivel naţional, cinci dintre cele mai mari companii care activează pe piaţa din România sunt în prezent membre ale Asociaţiei: BERGENBIER, HEINEKEN România, ROMAQUA GROUP, URSUS BREWWERIES şi UNITED ROMANIAN BREWERIES. Împreună, cele cinci companii producătoare furnizează peste 90% din cantitatea de bere consumată în România. Acestora li s-au alăturat, începând din 2011, cei mai importanți producători la nivel naţional de hamei şi malţ, materiile prime necesare pentru fabricarea berii: ASOCIAŢIA PRODUCĂTORILOR DE HAMEI şi SOUFFLET MALT ROMANIA, iar începând din acest an în rândul membrilor se numără şi microberăria CLINICA DE BERE, cu sediul în Timişoara

Din ianuarie 2008, organizaţia este membră a Asociaţiei Berarii Europei, considerată vocea industriei europene a berii în faţa diferitelor instituţii şi organizaţii internaţionale. Fondată în 1958, la Bruxelles, organizaţia are astăzi 27 de membri şi reprezintă interesele a aproximativ 4.000 de producători din industria berii din Europa. Mai mult, Asociaţia Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a 2 milioane de oameni care datorează locurile de muncă producţiei şi vânzării berii.

Sari la bara de unelte