Piața berii a înregistrat anul trecut un trend ascendent, dar producătorii de bere sunt rezervați privind evoluția în 2013
București, 16 aprilie 2013: Volumul pieţei berii a atins 18,2 milioane hl în 2012, înregistrând o creștere cu 7% față de anul anterior. În ceea ce privește volumul de vânzări înregistrat la nivelul membrilor Asociației Berarii României, acesta a atins 16,6 milioane hl, cu 6,5 % mai mult decât anul precedent.
“Deși anul trecut s-a înregistrat un trend ascendent al consumului de bere, suntem rezervați în ce privește evoluția în acest an. Factorii care au influențat creșterea în 2012 au depins de conjunctură și de aceea considerăm ca e încă prematur să vorbim despre un trend pozitiv pe termen lung. Românii nu au avut în 2012 mai mulți bani în buzunar decât în anii precedenți, ca să îi încurajeze spre o creștere a consumului. Totuși, vara lungă, cu temperaturi ridicate și evenimente sportive importante – EURO 2012 și Jocurile Olimpice, au creat un context favorabil consumului de bere. După cum se știe, 2013 a debutat cu o presiune fiscală sporită pe piața berii, prin creșterea accizei. Impactul creșterii accizei este încă greu de estimat și de aceea suntem mai degrabă precauți în previzionări privind evoluția consumului pe anul în curs. Cu atât mai mult cu cât puterea de cumpărare a românilor rămâne în continuare fragilă.”, a declarat dl. Andrew Highcock, președinte Asociația Berarii României.
Aproximativ 98% din berea consumată de români este produsă local. Astfel, sectorul berii generează valoare adăugată în economia României prin nivelul ridicat de investiții, numărul mare de locuri de muncă create direct și în ramurile conexe și prin contribuţiile importante la bugetul de stat.
“Putem afirma că sectorul berii este un partener real al autorităților române în susținerea creșterii economice. Este o afirmație care are la bază fapte concrete: de la nivelul zero al evaziunii fiscale înregistrat în industria berii, la cele 76.000 de locuri de muncă create direct și indirect în economia României. Ca orice parteneriat însă considerăm că trebuie să fie susținut de ambele părți. De aceea, avem convingerea că soluția pentru sporirea veniturilor la bugetul României provenite de pe piața berii nu o reprezintă creșterea accizei la bere, ci stabilirea de politici care să stimuleze dezvoltarea acestui sector de activitate și a celor conexe, cum ar fi agricultura și turismul, precum și măsuri care să reducă evaziunea fiscală pe piața băuturilor alcoolice.“, a declarat Constantin Bratu, Director general Asociația Berarii României.
Membrii Asociaţiei sunt permanent orientați spre menținerea standardelor de producție la cel mai înalt nivel și de aceea investiţiile efectuate în facilitățile de producție au sporit an de an, chiar și în perioadele de contracție severă a pieței. Astfel, în 2012 s-a înregistrat pentru al doilea an consecutiv o creștere de aproape 10 milioane Euro a investițiilor, atingându-se cifra de 71 milioane Euro. Contribuțiile membrilor Asociației au atins în 2012 pragul de 283 milioane de euro, în creştere cu 11 milioane de euro față de anul anterior. Aceste contribuții sunt un aport important la bugetul de stat, reprezentat prin diferite taxe (TVA, accize, taxe de personal, diverse impozite şi contribuții la asigurările sociale). La nivelul anului 2012, acciza colectată pentru bere a reprezentat 60% din totalul veniturilor din acciză colectate de pe piața băuturilor alcoolice.
În ceea ce privește nivelul consumului de bere pe cap de locuitor înregistrat anul trecut, luând ca referinţă cele mai recente date privind recensământul populaţiei României făcute publice de către Institutul Național de Statistică (INS), în 2012 consumul de bere per capita a atins valoarea de 90 litri.
Opțiunile consumatorilor pentru tipurile de ambalaj au avut doar mici fluctuaţii faţă de valorile înregistrate în 2011, acestea înregistrând pentru PET – 52,5% (+1,2% faţă de anul precedent), sticlă – 28,2% (-2% faţă de anul precedent), cutie – 15,8% (+1% faţă de anul precedent) şi bere la halbă – 3,5% (-0,2% faţă de anul precedent).
Exporturile au atins un nivel istoric în 2012, înregistrând 0,23 milioane hl, ceea ce reprezintă 1,3% din producția locală de bere. Importurile au atins 0,43 milioane hl, reprezentând aproximativ 2% din volumul de bere consumat.
Cele șase companii membre ale Asociației asigură un număr de peste 4.250 de locuri de muncă în cadrul celor douăsprezece fabrici de bere, dintre care două mini-berării. Liniile de producție ale membrilor Asociației sunt prezente în orașe precum Ploieşti, Constanța, Craiova, Miercurea Ciuc, Târgu-Mureş, Sebeş, Pantelimon, Timişoara, Buzău, Braşov, cele două mini-berării fiind prezente în Cluj-Napoca și Timișoara. Companiile producătoare de materii prime membre ale Asociaţiei, Soufflet Malt România şi Asociația Producătorilor de Hamei din România, completează eforturile de promovare a culturii berii în România. Cei doi producători de materie primă îşi desfăşoară activitățile în nouă fabrici şi ferme, asigurând astfel un număr de peste 100 de locuri de muncă și contribuind la bugetul de stat cu peste 8 milioane de euro.
Despre Asociaţia Berarii României
Înființată în anul 2004, Asociaţia Berarii României a reușit ca în cei aproape zece ani de existență să se impună atât la nivel local, cât şi european, ca o voce comună a membrilor săi, reușind să transmită mediului de afaceri, consumatorilor și instituţiilor statului, valorile care îi guvernează deopotrivă.
Înțelegând rolul unei organizații sectoriale în context economic și social, Asociația Berarii României și-a asumat odată cu înființarea misiunea de a promova şi dezvolta o cultură a berii în România, un mediu de afaceri sănătos în cadrul sectorului său de activitate și o industrie a berii responsabilă. Rezultat al unei viziuni corecte asupra a ceea ce reprezintă industria berii, Asociaţia Berarii Romaniei a reușit de-a lungul timpului să aducă în rândul membrilor săi nu doar companii producătoare, ci și-a deschis larg porțile și pentru a-i primi pe cei mai importanți furnizori la nivel național de materii prime specifice fabricării berii, hamei și malţ.
Astfel, în rândul membrilor săi actuali se numără cinci dintre cei mai mari producători de bere care activează pe piaţa din România: BERGENBIER, HEINEKEN ROMÂNIA, ROMAQUA GROUP, URSUS BREWERIES ŞI UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, cărora li s-a alăturat și mini-berăria CLINICA DE BERE. Împreună, cei șase producători furnizează peste 90% din cantitatea de bere consumată în România. Pentru a reflecta cât mai fidel lanțul de producție a berii, din Asociație fac parte în prezent și producătorii de materii prime, ASOCIAŢIA PRODUCĂTORILOR DE HAMEI ŞI SOUFFLET MALT ROMANIA.
Ca o consecinţă a misiunii sale în acord cu cea a ţărilor din spaţiul Uniunii Europene, începând din ianuarie 2008, Asociația a devenit membră a Berarilor Europei, organizaţie considerată reprezentantul industriei europene a berii în faţa diferitelor instituţii şi organizaţii internaţionale. Fondată în 1958, la Bruxelles, organizaţia are astăzi 27 de membri şi reprezintă interesele a aproximativ 4.000 de producători din industria berii din Europa. Mai mult, Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a peste 2 milioane de oameni care datorează locurile de muncă producţiei şi vânzării berii.