Scade jumătatea plină a paharului cu bere
Studii de impact economic arată că în ani de stabilitate fiscală pot fi generate noi locuri de muncă și venituri suplimentare la bugetul statului, efectul fiind invers în condiții de fiscalitate crescută
București, 23 ianuarie 2014: Sectorul local al berii a generat direct și indirect 700 noi locuri de muncă în 2012 față de 2010, numărul total ajungând la 76.700, potrivit studiului “The Contribution made by Beer to the European Economy”, realizat de EY (Ernst&Young) și Regioplan pentru Berarii Europei.
Constantin Bratu, Director General Asociația Berarii României: “Trendul pozitiv al pieței înregistrat în 2012 față de 2010 poate fi explicat prin lipsa unei presiuni fiscale suplimentare în anul respectiv asupra sectorului berii și a veniturilor consumatorilor, ceea ce a permis pieței berii să se dezvolte organic. Avem convingerea că fiecare loc de muncă creat în plus a asigurat traiul de zi cu zi al unei familii de români, mai ales în condițiile în care șomajul este o realitate constantă a economiilor europene.”
Din numărul total de locuri de muncă generate de sectorul berii, 8% se regăsesc în zona de producție a berii, 11% în zona de comercializare, 41% de-a lungul lanțului de furnizori și 40% în industria ospitalității. Astfel, România ocupă locul șase în rândul țărilor Europene cu cele mai multe locuri de muncă generate de sectoarele locale ale berii. Această poziție se datorează în principal faptului că sectorul berii rămâne puternic orientat către producția internă, peste 97% din berea consumată de români fiind produsă în România.
Comentând pe marginea unor posibile concluzii ale următoarei ediții a studiului, Constantin Bratu a adăugat: “Din păcate, 2013 și 2014 au debutat cu creșteri de acciză pentru bere – în februarie 2013 nivelul accizei a crescut cu 16% în lei iar în ianuarie 2014 creșterea a fost de 4,77% în lei. Piața a reacționat imediat în 2013, vânzările de bere scăzând cu 8% pe primele opt luni ale anului comparativ cu aceeași perioadă din 2012. Acest fapt ar putea avea mai departe un impact direct asupra numărului de locuri de muncă generate de sectorul berii.”
“The Contribution made by Beer to the European Economy” este comandat de Berarii Europei și realizat de EY și Regioplan. Studiul evaluează impactul sectorului berii asupra economiilor celor 28 state ale Uniunii Europene, incluzând România. Impactul economic este măsurat prin intermediul unui set de indicatori cum sunt numărul locurilor de muncă, valoarea adăugată și contribuția la bugetul statului. Datele prezentate în ediția curentă a studiului corespund anului 2012.
Sectorul berii din România are un capitol dedicat care acoperă o arie largă de date ce corespund întregului lanț de producție și comercializare. Pe lângă o imagine de ansamblu a rolului cheie pe care industria berii îl joacă pentru economia României, studiul prezintă și o analiză atentă a interdependențelor sectoriale, dovedind faptul că sectorul berii poate fi un motor al creșterii economice.
Studiul scoate în evidență faptul că o creștere a accizei și a taxei pe valoarea adăugată nu optimizează nivelul veniturilor colectate de pe piața berii. Analiza făcută de specialiștii de la E&Y și Regioplan demonstrează faptul că veniturile provenite din acciză în cazul majorității statelor europene au crescut într-o măsură mai mică decât variația nivelului accizei. În unele state, veniturile colectate chiar au scăzut. Acest trend este explicat de faptul că acciza și taxa pe valoarea adăugată sunt reflectate în prețul de vânzare către consumator, ceea ce conduce la o scădere a vânzărilor, mai ales în contextul unei puteri de cumpărare scăzută.
“Credem că autoritățile române au un rol decisiv în menținerea acelor măsuri menite să contribuie la creșterea economică în general și la creșterea organică a pieței berii, în particular, ceea ce poate asigura un nivel ridicat al veniturilor la bugetul de stat, pe termen lung”, a declarat Constantin Bratu.
Despre Asociaţia Berarii României
Înființată în anul 2004, Asociaţia Berarii României a reușit ca în cei aproape zece ani de existență să se impună atât la nivel local, cât şi european, ca o voce comună a membrilor săi, reușind să transmită mediului de afaceri, consumatorilor și instituţiilor statului, valorile care îi guvernează deopotrivă.
Înțelegând rolul unei organizații sectoriale în context economic și social, Asociația Berarii României și-a asumat, odată cu înființarea, misiunea de a promova şi dezvolta o cultură a berii în România, un mediu de afaceri sănătos în cadrul sectorului său de activitate și o industrie a berii responsabilă. Rezultat al unei viziuni corecte asupra a ceea ce reprezintă industria berii, Asociaţia Berarii Romaniei a reușit de-a lungul timpului să aducă în rândul membrilor săi nu doar companii producătoare, ci și-a deschis larg porțile și pentru a-i primi pe cei mai importanți furnizori la nivel național de materii prime specifice fabricării berii, hamei și malţ.
Începând din ianuarie 2008, Asociația a devenit membră a Berarilor Europei, organizaţie considerată reprezentantul industriei europene a berii în faţa diferitelor instituţii şi organizaţii internaţionale. Fondată în 1958, la Bruxelles, organizaţia are astăzi 27 de membri şi reprezintă interesele a aproximativ 4.000 de producători din industria berii din Europa. Mai mult, Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a peste 2 milioane de oameni care datorează locurile de muncă producţiei şi vânzării berii.